×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۶ آذر , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 6 December , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
پایانه‌های مرزی، مزیت مطلق آذربایجان‌غربی که در دولت سیزدهم رونق یافت

آذربایجان‌غربی با داشتن پنج پایانه رسمی و یک پایانه غیررسمی مرزی، اکنون در رتبه برتر این بخش در کشور قرار دارد که این مزیت مطلق با نگاه ویژه دولت سیزدهم در ۲ سال گذشته تقویت و رونق آن دوچندان شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آذربایجان غربی با پنج پایانه مرزی رسمی هم اکنون صاحب کرسی اول در کشور است و یک پنجم پایانه‌های ورود و خروج به کشور را به خود اختصاص داده است.

۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان موجب شده تا آذربایجان‌غربی به یکی از استان‌های مهم جمهوری اسلامی ایران در توسعه تجارت بین المللی به ویژه با کشورهای اروپایی بدل شود که البته این امر در دولت سیزدهم بسیار رونق یافته و روند توسعه زیرساخت ها برای استفاده از این مزیت، با سرعت دنبال می شود.

شهرستان‌های چالدران، ماکو، پلدشت، خوی، سلماس، ارومیه از طریق سرو، اشنویه، پیرانشهر و سردشت با سه کشور جمهوری آذربایجان، ترکیه و عراق هم مرز هستند و این اتفاق موجب طلایی شدن محورهای این استان برای ترددهای مرزی است تا با استفاده از این ظرفیت، ضمن مراودات اقتصادی با کشورهای مختلف، زمینه توسعه شهرستان های گوناگون نیز فراهم شود.

البته تا پیش از دولت سیزدهم، برخی از ظرفیت ها مغفول مانده بود و برخی دیگر نیز با کمترین میزان ممکن در حال خدمت رسانی بود ولی با تاکیدات رییس جمهور و راهبری استاندار آذربایجان غربی، در حال حاضر بخش مهمی از ظرفیت ها به سمت باروری رهنمون شده و بخش دیگری نیز در حال طی مقدمات در راستای خدمت رسانی است.

افتتاح پایانه مرزی رازی با توجه به اینکه این مرز بیشترین تردد بین ایران و ترکیه را به خود اختصاص می دهد، تخصیص اعتبار ویژه و کلان برای اتمام طرح بزرگراه خوی- قطور – رازی، اهتمام برای استفاده از ظرفیت ریلی این مرز، توجه به ظرفیت های مرز سرو با توجه به نزدیکی آن به ۲ مرکز استان ارومیه و تبریز و اتمام بزرگراه ارومیه – سرو، توجه به زیرساخت های مسیر نقده – پیرانشهر – تمرچین با توجه به ظرفیت این مرز هم در حوزه حمل و نقل بین المللی و هم در بخش زائران اربعین، تلاش در راستای احداث مسیر بزرگراهی از ایواوغلی خوی تا مرز بازرگان تنها بخش هایی از اهتمام دولت سیزدهم برای بارورکردن ظرفیت مرزی آذربایجان غربی بوده است.

یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار تردد در پایانه مرزی رازی خوی

پایانه مرزی رازی خوی یکی از مبادی ورودی و خروجی کشور است که بیشترین میزان تردد مرزی را به خود اختصاص داده و در همین راستا نیز توسعه زیرساختی بسیار خوبی به همت دولت سیزدهم در این مرز اتفاق افتاده است.

مدیر پایانه مرزی رازی خوی به خبرنگار ایرنا گفت: یک میلیون و ۲۷۵ هزار تردد طی ۹ ماهه امسال در این مرز به ثبت رسیده که نشان دهنده تردد روزانه به طور متوسط بیش از چهارهزار و ۶۰۰ موردی است.

رضا پورسحاب افزود: مرز رازی یکی از مرزهای پرتردد در کشور به شمار می رود و ترافیک حضور مردم در تعطیلات رسمی نیز در آن بسیار قابل توجه است.

وی با اشاره به اینکه فقط در ۱۰ روز اخیر حدود ۳۰ هزار تردد در مرز رازی خوی ثبت شده است، اضافه کرد: ترافیک حضور مردم نسبت به تابستان و بهار، کاهش نیافته و حتی روند افزایشی نیز داشته است و تاکنون آمار تردد از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر گذر کرده است.

مدیر پایانه مرزی رازی خوی درخصوص جزئیات تردد از این مرز اظهار کرد: در ۹ ماهه سال جاری ۱۵۷ هزار و ۱۴۶ نفر تبعه خارجی از مرز وارد و ۱۵۵ هزار و ۴۵۴ نفر خارج شده‌اند.

وی گفت: در این مدت، ۴۸۵ هزار و ۱۷۷ ایرانی از طریق مرز رازی وارد کشور شده و ۴۷۷ هزار و ۸۵۴ نفر نیز خارج شده‌اند.

وی با اشاره به روند گسترش خدمات در مرز رازی خوی افزود: با توجه ویژه استاندار آذربایجان غربی، تمام اقدامات و پیش نیازهای لازم برای تردد ترانزیتی و تجارت از طریق این پایانه در حال مهیا شدن است.

اما بشنوید از اینکه این پایانه نیز در راستای تثبیت رتبه برتری پایانه‌های استان در سطح کشور نیز تلاش بیشتری می‌کند چراکه احداث تونل‌های مسافری در نقطه صفر مرزی و تملک اراضی واقع در محدوده «ایست اختیاری» پایانه مرزی رازی طبق طرح جامع مصوب از برنامه‌های آتی این پایانه است تا ظرفیت خود را از نظر کمی و کیفی ارتقا دهد.

تردد حدود ۱۷۰ هزار کامیون در مرز بازرگان

از آنجایی که آذربایجان‌غربی دارای پنج پایانه مرزی شامل بازرگان در ماکو، رازی خوی، سرو ارومیه در مرز ترکیه، «صنم بلاغی» پلدشت در مرز جمهوری آذربایجان و «تمرچین» پیرانشهر در مرز عراق است، سراغ یگی دیگر از پایانه‌های مرزی نیز رفتیم که این روزها حواشی سمت آن بود که خودروهای سنگین در صف ورود به کشور هستند.

پایانه مرزی بازرگان با تردد حدود ۱۷۰ هزار کامیون از جمله مهمترین پایانه‌های سطح استان و البته کشور است که مسیر تردد ترانزیتی به کشور ترکیه و دروازه ورود به قاره اروپا محسوب می‌شود.

از این روز با مدیر پایانه مرزی بازرگان گفت و گو کردیم که در خصوص میزان تردد کامیون‌ها اظهار کرد: در ۹ ماهه امسال ۱۶۹ هزار و ۶۶۸ دستگاه کامیون از این مرز تردد کرده که البته نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷ درصد کمتر است.

بهرام سلمان‌زاده با بیان اینکه این پایانه به صورت ۲۴ ساعته فعال است افزود: کارکنان مستقر در این مرز به صورت شبانه روزی خدمات رسانی کرده و فعالیت این پایانه در امر واردات، صادرات و ترانزیت کامیون‌ها بی وقفه ادامه دارد.مقاصد ترانزیتی کامیون‌ها ورودی از بازرگان به مرزهای خسروی، باشماق و آستارا است

وی با بیان اینکه عمده مقاصد ترانزیتی کامیون‌هایی که از بازرگان گذر می کنند، مرزهای باشماق، خسروی و آستارا است، اضافه کرد: این امر نشان دهنده ظرفیت بالای مرز بازرگان در ورود و خروج تجاری به کشور است.

مدیر پایانه مرزی بازرگان متوسط تردد روزانه کامیون از این مرز را ۶۲۵ دستگاه اعلام کرد و ادامه داد: امسال در مجموع ۶۳ هزار ۲۵۹دستگاه کامیون از کشور خارج شده و ۱۰۶هزار و ۴۰۹ دستگاه کامیون نیز وارد کشور شده که به ترتیب ۱۴ درصد و ۱۸درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

سلمان‌زاده اظهار کرد: عمده کالاهای صادراتی در این مدت شامل محصولات کشاورزی و پتروشیمی و مصنوعات سنگی و فلزی بود که به کشورهای آسیایی و اروپایی صادر شده است.

وی همچنین عمده کالاهای وارداتی از طریق این پایانه مرزی را انواع ماشین آلات صنعتی، رنگ، اسکلت فلزی، انواع پارچه، لوازم و قطعات یدکی عنوان کرد.

به گفته مدیر پایانه مرزی بازرگان تردد اتوبوس از این مرز نیز در این مدت چهار هزار و ۶۵۱ دستگاه بوده که سال گذشته در مدت مشابه پنج هزار و ۷۹ دستگاه تردد داشت و امسال ۹ درصد کاهش داشته است.

وی اظهار کرد: در پایانه مرزی بازرگان در مجموع حدود ۲۰۰ کامیون ایرانی و خارجی در انتظار خروج از کشور هستند که این میزان نیز روال معمولی مرز به شمار می رود.

با شنیدن عملکرد پایانه مرزی بازرگان همزمان پیگیر حواشی مطرح در این مرز در خصوص صف کامیون‌ها شدیم که سلمان‌زاده با تکذیب خبر برخی از رسانه‌های خارجی درخصوص کندی تردد از مرز بازرگان گفت: این کندی تردد به علت ساخت و ساز و توسعه گمرک گوربولاغ بوده است.

وی افزود: تعطیلی دو خط کامیونی نیز از عوامل موثر در این تردد به شمار می رود ضمن اینکه به خاطر پایان سال میلادی و آغاز سال جدید رانندگان در تلاش بودند که در کنار خانواده هایشان باشند و این امر ترافیک مرز را افزایش داد.

گمرک بازرگان یکی از مبادی سه گانه تجارت مرزی ایران و ترکیه به شمار می‌رود و در شمال آذربایجان‌غربی واقع است؛ پایانه مرزی بازرگان ظرفیت مرزی آذربایجان‌غربی است که تنها یکی از ۲۲ پایانه‌ مرزی کشوری است و به عبارتی حدود یک چهارم این پایانه‌ها در آذربایجان‌غربی قرار دارد.

تردد ۳.۶ میلیون نفری در مرزهای آذربایجان‌غربی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان‌غربی هم در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: تردد مسافر از پایانه‌های مرزی استان طی ٩ ماه گذشته از سال جاری سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بود که رقمی قابل توجه و کم نظیر به شمار می رود.

ایرج دست‌نشان با اعلام اینکه افزایش خدمات رسانی در محورهای مواصلاتی استان و همچنین تسهیل در رویه تردد مسافر در ٩ ماه گذشته باعث افزایش تردد مسافر از پایانه‌های مرزی شده است، اظهار کرد: تردد مرزی با رشد ۳۹ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به سه میلیون و ۶١١ هزار و ۶٠٩ مسافر رسیده است که مرزی رازی خود در رده اول قرار دارد.

وی در خصوص پایانه مرزی بازرگان گفت: از این مرز نیز طی سال جاری یک میلیون و ۴١ هزار و ٧٠۵ مسافر به داخل یا خارج کشور تردد کرده اند.

دست‌نشان اضافه کرد: این پایانه با ۶٢١ هزار و ٨۶ مسافر ایرانی و ۴٢٠ هزار و ۶١٩ مسافر خارجی با افزایش ۳۱.۱۶ درصدی در رده دوم بیشترین ترددها قرار دارد.

وی با بیان اینکه پایانه مرزی تمرچین نیز در رده سوم پایانه های مرزی آذربایجان غربی در سال جاری از نظر تردد ایستاده است، افزود: پایانه مرزی تمرچین با تردد ۶٩۴ هزار و ٣۶۵ مسافر ایرانی و خارجی نیز ۳۵.۱۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش تردد دارد.مرز تمرچین از اول سال تردد حدود ۶۹۵ هزار مسافر ایرانی و خارجی داشته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی با اشاره به تردد ناوگان مسافری از مرزهای استان گفت: همچنین در این مدت، ١۴ هزار و ۵١ دستگاه اتوبوس مسافری از این مرزها تردد داشته‌اند.

توسعه پایانه‌های مرزی آذربایجان‌غربی اولویت دولت سیزدهم است

تمامی این آمار و ارقام گفته شد اما باید نیم نگاهی نیز به سیاست دولت در خصوص پایانه‌های مرزی داشت و استاندار آذربایجان‌غربی هم این سیاست‌ها را به خوبی تشریح می‌کند.

محمدصادق معتمدیان با بیان اینکه با همت ویژه دولت سیزدهم و اولویت قرارگرفتن توسعه این پایانه‌ها، زمینه برای ارتقای شاخص‌های خدماتی در آنها و ارائه خدمات بهتر مهیا شده است، به ایرنا گفت: یکی از زیرساخت‌های توسعه استان‌های مرزی، داشتن جاده‌های ایمن و پایانه‌های قدرتمند است که دولت سیزدهم نیز در صدد توسعه کمی و کیفی این پایانه‌ها بوده و برنامه ریزی خوبی نیز در این خصوص داشته است.

وی با اشاره به ماموریت‌های مجموعه راهداری اضافه کرد: طولی بودن استان و وجود بیش از ۲ هزار روستا موجب سختی قابل توجه کار در حوزه راهداری در آذربایجان غربی است که البته با این وجود اقدامات خوبی در این راستا صورت گرفته است.

وی با اشاره به لزوم ایجاد توازن در توسعه و پیشرفت آذربایجان غربی ادامه داد: نقشه راه دولت سیزدهم برای این استان حذف نقاط حادثه خیز و ایجاد راه‌های ایمن در محورهای مختلف است تا زمینه توسعه مناطق گوناگون فراهم شود.

استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه ۲۵ درصد پایانه‌های کشوری در این استان است، افزود: بر اساس موقعیت جغرافیایی استان به دنبال توسعه پایانه‌ها برای تسهیل تردد مرزی هستیم.

معتمدیان با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای توسعه پایانه مرزی تمرچین گفت: امیدواریم تا پایان سال آینده، مسیر این پایانه مرزی را به جاده چهار بانده تبدیل کنیم که می تواند در توسعه مراودات این مرز بسیار موثر باشد. تمامی صادر کنندگان به دنبال صادرات از مسیر کوتاه با کمترین هزینه هستند که امروز آذربایجان‌غربی با توسعه پایانه‌های مرزی درصدد ارتقای ظرفیت مسیرهای صادراتی است.

استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: امیدوارم در ۶ ماه آینده با اتمام زیر ساخت‌های لازم ظرفیت حمل و نقل در پایانه مرزی سرو را ایجاد کنیم که موجب تحول حمل و نقلی در مرکز استان خواهد شد.

معتمدیان با اشاره به حمل و نقل کالا نیز گفت: تمامی صادر کنندگان به دنبال صادرات از مسیر کوتاه با کمترین هزینه هستند که امروز آذربایجان‌غربی با توسعه پایانه‌های مرزی درصدد ارتقای ظرفیت مسیرهای صادراتی است.

با توجه به این آمار و سیاست‌های توسعه اقتصادی دولت سیزدهم، روزانه صدها کامیون و هزاران نفر از مرزهای آذربایجان‌غربی به راحتی تردد می‌کنند که نشانه رونق مناسب در این مرزهاست؛ البته که توقع‌ها از یک استان مرزی بسیار بیشتر از این حرف‌ها است که جا دارد با تلاش بیشتر و احداث زیرساخت‌های مناسب مرزی، این روند بهبود یابد.

موضوعی که با استفاده از ظرفیت حمل و نقل ریلی که تا ارومیه نیز رسیده و امتداد آن به سمت مرزها و همچنین بهبود وضعیت جاده‌های مواصلاتی به مرزها، می‌تواند زمینه ساز درآمد قابل توجه برای کشور و به تبع آن برای آذربایجان‌غربی و ایرانمان باشد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.