×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 July , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
۱۳ باند حفاری غیرمجاز در آذربایجان‌غربی متلاشی شد

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی گفت: ۱۳ باند حفاری غیرمجاز در این استان طی سال‌جاری با همکاری نیروی انتظامی، جوامع محلی و مراجع قضایی متلاشی شد.

بهزاد حجابی  افزود: بیش از ۲ هزار سرکشی هدفمند و ۸۰ مورد سرکشی شبانه نیز امسال از آثار تاریخی انجام شده که این روند همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه ۱۷۳ مورد مشارکت مردمی و اجتماعی در حفاظت و صیانت از آثار تاریخی انجام شده است، ادامه داد: تعامل با ارگان‌های همیار میراث فرهنگی نیز امسال به تعداد ۸۱ مورد ثبت شده است.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: امسال ۶۱ مورد اخبار واصله مردمی دریافت شده و ۱۱ فقره انجمن میراث فرهنگی در ۶ ماه اول امسال در این استان تشکیل شده است.

وی با اشاره به فوت سه نفر در شهرستان بوکان در طی اقدامات حفاری در یک غار در روزهای اخیر اظهار کرد: توهم دستیابی به گنج موضوعی است که تهدید کننده جان حفاران غیرمجاز آثار تاریخی است.

حجابی با اشاره به نقش آموزش در سنین پایین در صیانت از آثار تاریخی یادآور شد: نقش جوامع محلی در حفاریهای غیر مجاز برکسی پوشیده نیست به همین علت آموزش، اگاهی بخشی و فرهنگ سازی در این زمینه بسیار ضروری است.

وی تاکید کرد: در این زمینه با توجه به اینکه آموزش در سنین پایین بهترین روش پیشگیری از این اقدامات غیر قانونی است لازم است تا دهیاری‌ها، جوامع محلی و همه شهروندان در این راستا یاریگر میراث فرهنگی باشند تا بتوان به امنیتی پایدار دست یافت.

حجابی با بیان اینکه آموزش و پرورش با تدوین برنامه های جامع در این راستا نقش مهمی ایفا می‌کند، ادامه داد: در این راستا یگان حفاظت میراث فرهنگی با حضور در روستاهای استان و در جمع دانش آموزان اقدام به معرفی این آثار به دانش آموزان می‌کند.

وی گفت: با آموزش و پرورش طی تفاهم نامه ای موزه های سیار راه اندازی شده و نمایش آثار کشف شده استانی به کودکان از مهمترین برنامه‌ها در این راستا است.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی افزود: باید اهمیت اقتصادی آثار تاریخی در گسترش صنعت گردشگری و نقش آن در معیشت مردم تبیین شود تا مسوولیت پذیری در این زمینه تقویت شود.

 آذربایجان‌غربی دارای بیش از هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و ۲ اثر ثبت شده جهانی شامل «قره‌کلیسای چالدران» و «تخت‌سلیمان تکاب» است.

کاخ موزه باغچه‌جوق، عمارت کلاه‌فرنگی، سه‌گنبد ارومیه، غار سهولان مهاباد، خان‌تختی سلماس، مقبره شیخ صدرالدین چالدران، کلیسای ننه‌مریم ارومیه، قلعه‌بسطام، مسجد سردار، بازار تاریخی ارومیه، خانه انصاری، تپه‌حسنلو، تالاب کانی‌برازان مهاباد و روستای چورس از جمله آثار تاریخی آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.