×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 23 October , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

معاون فرهنگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی گفت: تعیین حریم ۱۵ محوطه و تپه تاریخی در شهرستان های مختلف استان در دستور کار قرار گرفته است.

داوود فرازی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه ۱۵ طرح پژوهشی در زمینه تعیین عرصه حریم محوطه ها و تپه های تاریخی در حال اجراست، افزود: تاکنون تنها هفت محوطه و تپه تاریخی تعیین حریم شده بود که این بار بیش از ۱۵ محوطه و تپه تاریخی تعیین حریم می شود که یک حرکت جهشی است.

وی با بیان اینکه تپه ها و محوطه هایی که در داخل شهرها و روستاها در معرض خطر هستند، تعیین حریم می شوند، اضافه کرد: ۲ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات استانی برای تعیین حریم این محوطه های تاریخی پیش بینی شده است.

وی اظهار کرد: قلعه سردار ماکو، کول تپه بوکان، تپه قالا باشی نقده و تپه حاجی فیروز نقده از جمله محوطه ها و تپه های تاریخی است که تعیین حریم می شوند.

مرمت ۴۵ پروژه در سطح استان

معاون فرهنگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی همچنین با اشاره به مرمت ۴۵ پروژه تاریخی در استان ادامه داد: مسجد جامع ارومیه، پل ها و حمام های تاریخی، مساجد تاریخی، پایگاه های جهانی، تپه تاریخی حسنلو، دژ بسطام چایپاره، سایت موزه جنگ چالدران و مجموعه شمس تبریزی خوی از جمله پروژه هایی به شمار می روند که حفاظت و مرمت آنها در دستور کار قرار گرفته است.

فرازی اعتبار تخصیص یافته برای این پروژه ها را ۱۵ میلیارد تومان عنوان کرد.

وی اظهار کرد: همچنین اطلس باستان شناسی منطقه پلدشت با اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان تهیه می شود.

آذربایجان غربی دارای هزار و ۳۱۳ محوطه و تپه ثبت شده ملی در سطح استان است.

آذربایجان غربی بیش از یک هزار و ۷۰۰ اثر ثبت ملی و جهانی شده است که قره کلیسای چالدران، تخت سلیمان تکاب، کلیسای زور زور و آئین مذهبی قره کلیسای چالدران از جمله آثار تاریخی هستند که در فهرست جهانی یونسکو جای گرفته اند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.