×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 23 October , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آذربایجان‌غربی برای استقبال از میهمانان نوروزی سنگ تمام گذاشت

آذربایجان غربی با تمهیدات ویژه، اتخاذ تدابیر لازم و برگزاری ویژه برنامه هایی با رنگ و بوی ماه مبارک رمضان به استقبال میهمانان نوروزی رفته و به عبارتی در استقبال از آنان سنگ تمام گذاشت.

ایام نوروز امسال در آذربایجان غربی رنگ و بوی معنوی گرفته و برنامه های استقبال از مسافران نوروزی با برنامه های ماه مبارک رمضان تلاقی شده و جلوه زیبایی از دو ماه زیبا را به تصویر کشید چنانکه نوروزگاههای استان و موزه ها و سایر آثار تاریخی در کنار برنامه های فرهنگی مدیحه سرایی،جمع خوانی قرآن را شاهد شدند.

در کنار آداب و رسوم کهن و به یادگار مانده از دوران کهن برنامه های ویژه ماه مبارک رمضان نیز کنار این برنامه ها قرار گفته و زیباترین تصویر را از عید سال ۱۴۰۳ در آذربایجان غربی به نمایش گذاشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی درگفت و گو با خبرنگار ایرنا برپایی ۲۰ نوروزگاه در ۲۰ شهر استان را از جمله برنامه ها برای استقبال از میهمالنان نوروزی عنوان کرد و افزود: نوروزگاه در ارومیه نیز به مدت هفت روز روزهای سوم تا پنجم فروردین ۱۴۰۳ در محوطه موزه مردم‌شناسی ارومیه واقع در میدان انقلاب(ایالت) درحال برگزار شد.

مرتضی صفری اظهار کرد: اجرای موسیقی آشیقی،مدیحه‌سرایی، اجرای مسابقه از جمله برنامه‌های این نوروزگاه است.

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر آذربایجان غربی با اشاره به برگزاری نوروزگاه در سایر شهرستان‌های استان افزود: نوروزگاه خوی در جوار پل تاریخی خاتون، نوروزگاه پلدشت پنج فروردین در شهر نازیح، نوروزگاه تکاب ساعت ۱۷ روز شش فروردین در محل مجموعه جهانی تخت سلیمان و نوروزگاه مهاباد ساعت ۱۱ پنج فروردین در موزه این شهرستان برگزارشدو می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی ادامه داد: نوروزگاه در شهرستان های میاندوآب و نقده نیز برگزار شده است.

راه اندازی ایستگاه توقف نوروزی در ۱۳ نقطه حادثه خیز استان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی از استقرار راهنمایان گردشگری در ایستگاه‌های توقف نوروزی سطح استان خبر داد و افزود: طبق مصوبات ستاد خدمات سفر استان امسال مقرر شد که ایستگاه توقف نوروزی در ۱۳ نقطه حادثه‌خیز سطح استان راه‌اندازی شد و در قالب “پویش چشم به راهیم”به مسافران ارائه خدمات داده و می دهد.

صفری اظهار کرد: در این ایستگاه‌ها با استقرار راهنمای گردشگری اقلام تبلیغی و نقشه راهنمای گردشگری در بین مسافران توزیع می‌شود و نیز سفره هفت‌سین توسط این اداره‌کل در این مکان‌ها برپا شده است.

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر آذربایجان غربی گفت: این پویش با هدف کاهش تصادفات جاده‌ای تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ در سطح استان اجرا خواهد شد.

تشدید نظارت بر فعالیت واحدهای اقامتی غیرمجاز

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی از ارائه تخفیف ۳۰ درصدی به مسافران نوروزی در مراکز اقامتی سطح استان خبر داد و گفـت: در سطح استان ۱۲۸ واحد اقامتی اعم از هتل، هتل آپارتمان، مهمان‌پذیر، اقامتگاه‌های بوم‌گردی با دو هزار و ۲۷۳ اتاق و پنج هزار و ۴۳۱ تخت اقامتی وجود دارد که از میهمانان نوروزی میزبانی می کنند.

صفری افزود: با هدف ارتقای خدمات ارائه شده به مسافران، کارشناسان این اداره‌کل هر روز از مراکز اقامتی سطح استان بازدید کرده و در صورت وجود تخلف تذکرات لازم را به آنها می‌دهند.

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر آذربایجان غربی گفت: همچنین در این ایام نظارت‌ها بر فعالیت واحدهای اقامتی غیرمجاز تشدید شده و با متخلفان به شدت برخورد می‌شود.

راه اندازی بازارچه های صنایع دستی در هفت شهر آذربایجان‌غربی

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی به راه‌اندازی ۱۸ بازارچه نوروزی صنایع‌دستی در استان اشاره کرد و گفت: با هدف معرفی و عرضه تولیدات صنایع‌دستی استان این بازارچه‌ها در هفت شهرستان ارومیه، بوکان، خوی، مهاباد، تکاب، نقده و سلماس دایر شده است.

صفری افزود: در این شهرستان‌ها در مجموع بیش از ۵۵ غرفه برای عرضه انواع تولیدات صنایع‌دستی از جمله سفال و سرامیک، تولیدات چرمی دست‌دوز ،گلیم‌بافی، پوشاک سنتی و هنرهای چوبی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: در برپایی این نمایشگاه‌ها سایر دستگاه‌های اجرایی از جمله شهرداری‌ها مشارکت دارند و تعدادی از نمایشگاه با مشارکت بخش خصوصی دایر شده است.

اجرای طرح کارگاه گردی در استان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی به اجرای طرح کارگاه‌گردی به‌مناسبت نوروز در سطح استان اشاره کرد و گفت: هدف از اجرای این طرح معرفی، توسعه و ترویج صنایع‌دستی و هنرهای سنتی به گردشگران و مسافران نوروزی در محل کارگاه‌های صنایع‌دستی است.

وی افزود: در این طرح، ۱۱ کارگاه منتخب در رشته‌های منبت چوب، سفال‌گری، خراطی چوب، گلیم‌بافی، شیشه‌گری و ساخت سازهای سنتی انتخاب شده و همه‌روزه پذیرای مسافران هستند.

صفری ادامه داد: این کارگاه‌ها در شهرستان‌های ارومیه، خوی، بوکان، سلماس، پیرانشهر، نقده، تکاب و اشنویه دایر است.

برپایی نمایشگاه کهن ترین یافته های باستان شناسی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی به افتتاح نمایشگاه کهن‌ترین یافته‌های باستان‌شناسی شمال غرب کشور در مهاباد اشاره کرد و افزود: این نمایشگاه در موزه مهاباد برپا می شود.

صفری اظهار کرد: در این نمایشگاه ابزارهای سنگی دوران پارینه سنگی مکشوفه از مهاباد به نمایش گذاشته شده است که قدمت آنها به ۵۰ تا ۷۰۰ هزار سال پیش می‌رسد.

وی افزود: این نمایشگاه تا پایان تعطیلات نوروز در موزه مهاباد برپا بوده و علاقه‌مندان می‌توانند از این نمایشگاه بازدید کنند.

صفری همچنین از برپایی نوروزگاه خوی خبرداد و افزود: این نوروزگاه نیز روز سه شنبه هفت فروردین در کاروانسرای شاه عباسی خوی برگزار خواهد شد.

به گزارش سلماس پرس آذربایجان غربی دارای یک هزار و ۷۷۰ اثر تاریخی ثبت ملی و جهانی شده است و هرساله در ایام نوروز میزبان مسافران و میهمانانی از داخل و خارج کشور می شود امسال با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان با ایام نوروز میزبانی و همچنین برنامه های نوروزی در استان جلوه دیگری گرفته و به عبارتی با عطر و بوی قرآن مزین شد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.