×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 23 October , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بدعتها، آسیبی بر مناسک عاشورا

بدعت‌افکنی، ایجاد شبهه و تحریف وقایع نهضت حسسینی، یکی از اهداف دشمنان اسلام است که باید مقابل آن ایستاد.

مجالس عزاداری محرم و سایر مناسبت‌های دینی و ایام شهادت اهل بیت (ع) در تحول روحی، تربیت دینی و تزکیه نفس نسل جدید تاثیر بسیار زیادی دارد.

محافل دینی و عزاداری برای سید و سالار شهیدان در انتقال مفاهیم ارزشمند همچون عزت، آزادگی، تقوا و اخلاق تاثیر بسیار زیادی دارد، بنابراین بروز برخی بدعت‌ها و نهادینه‌ شدن افکار و آداب نادرست در این مناسک، به طورقطع کارکردهای مفید مجالس فوق را خدشه‌دار می‌کند.

جنبه‌های اجتماعی و سیاسی عاشورا پررنگ‌تر از جنبه ماتم‌گونه واقعه کربلا است

حجت‌الاسلام زینعلی براتی؛ یک کارشناس علوم دینی و معارف اسلامی اظهار کرد: طبق بررسی‌هایی که انجام شده است، بدعت به آیین‌ها، آداب و رسومی گفته می‌شود که بدون استناد به شریعت، بیانات معصوم و فرموده قرآن نهاده شده است.

وی گفت: تحریف‌ها دو دسته هستند یکی از آنها مواردی است که درباره تاریخ دین بیان شده و به رویدادهای آن ایام چیزی حذف یا اضافه می‌شود، دسته دوم مواردی است که بیشتر شکل مادی داشته و در اشکال و کیفیت مراسم‌های عزاداری به وجود می‌آید.

این کارشناس دینی خاطرنشان کرد: قمه زنی، خرافه‌گویی در مداحی، بزرگ‌نمایی و دروغ‌پردازی درباره وقایع عاشورا، مقتل خوانی نادرست، استفاده از سنج و طبل و سایر آلات نامتعارف فقط برای خودنمایی، استفاده از آهنگ‌های غربی در عزاداری ها و… نمونه‌ای از این انحرافات است.

این پژوهشگر حوزه علوم اسلامی عامل بروز این مسائل را اصالت پیدا کردن گریه، ماتم و سوگواری صرف همچنین فاصله گرفتن از شعور حسینی و اصل قرار گرفتن شور عنوان کرد.

وی گفت: یک عده با توجه به اینکه از علوم دینی و تاریخی بی‌بهره هستند، بر این باور هستند که در جلسات عزاداری فقط  باید گریسته شود، حال‌ آنکه جنبه‌های اجتماعی و سیاسی همچنین بعدهای تحلیلی، جامعه‌شناختی و روان‌شناختی این مقوله پررنگ‌تر از جنبه ماتم‌گونه واقعه کربلا است.

مخالفان اسلام برخی انحرافات در عزاداری‌ها را به وجود آورده‌اند

حجت‌الاسلام منصور امامی، مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی بر لزوم توجه هر چه‌بیشتر به نسل جوان و نوجوان به عنوان مخاطبین اصلی مراسم‌ها، مبارزه با انحرافات، بدعت‌ها و مقابله با حملات دشمن و مردمی‌سازی این محافل تاکید کرد و افزود: گام برداشتن در این زمینه از مهمترین اهداف تشکیل ستاد شئون فرهنگی است.

وی ضمن اشاره به اینکه دشمنان اسلام و انقلاب در سال‌های اخیر بر روی قدرت هیئات مذهبی و محرم که عامل اصلی پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی بود، متمرکز شده و بر آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند، گفت: مخالفان اسلام برخی انحرافات در عزاداری‌ها را به وجود آورده‌اند.

حجت‌الاسلام امامی بر ضرورت اهتمام برای تبیین منظومه امامین انقلاب و مبارزه با بدعت‌هایی که ممکن است در هیئات مذهبی اتفاق بیفتد، تاکید کرد و گفت: باید دستگاه‌ها و سازمان‌ها کمک کنند مراسم‌های دینی به ویژه عزاداری سید و سالار شهیدان به خوبی و بدون نقص برگزار شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه ضمن مقابله با بدعت‌ها لازم است در هیئت‌های عزاداری به مباحث مهم از جمله جهاد تبیین و جمعیت پرداخته شود، اظهار کرد: از محافل عمومی و مجالسی که توسط خود مردم مدیریت می‌شود، برای انتقال ارزش‌های مدنظر امامین انقلاب باید استفاده شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.