×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 July , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
عید رمضان آمد/شکرگزاری مردم آذربایجان‌غربی بر یک ماه توفیق روزه‌داری

بسیاری از مناطق آذربایجان غربی امروز، سه شنبه همزمان با روز عید سعید فطر غرق در سرور و شادمانی است و مردم، مسرور از یک ماه روزه داری و بندگی در درگاه احدیت، این شادمانی را با یکدیگر تقسیم کرده و این عید سراسر مبارک را به همدیگر تبریک می‌گویند.

خیابان‌ها، میدان‌ها، معابر عمومی، مساجد و منازل همه شهروندان در آذربایجان غربی طی روز گذشته و امروز با تزیین و آذین بندی و چراغانی و نصب پرچم‌هایی، جشن‌های عید سعید فطر را برگزار کردند.

شب گذشته با اعلام فرارسیدن عید سعید فطر، بساط تبریک های مردم به یکدیگر به ویژه بزرگترهای فامیل داغ بود و شهروندان از طرق مختلف، این تبریک ها را به هم ارسال می کردند.

بسیاری از خانواده ها نیز به علت کمرنگ شدن وضعیت کرونایی، البته بازهم با رعایت پروتکل های بهداشتی در خانه بزرگترهای خود حاضر شدند و رسم فطرانه مردم این دیار را دوباره برگزار کردند؛ در این رسم، نظیر عید نوروز بسیاری از مردم در عید فطر هم به دست‌بوسی بزرگترها می روند.

با نزدیک شدن به سحر روز عید سعید فطر نیز مردم آذربایجان غربی در نقاط مختلف به سمت میعادگاه های نماز عید حرکت کردند و پیر و جوان در  صفوف مختلف، منتظر اقامه نماز این عید مبارک شدند.

با برپا شدن نماز عید سعید فطر، نواهای معروف ” اللهم اهل الکبریاء والعظمه و اهل الجود والجبروت و اهل العفو والرحمه و اهل التقوی والمغفره” به آسمان بلند شد و مردمی که یک ماه روزه داری برای رسیدن به قرب معبود را پشت سر گذاشته بودند، در میانه قنوت نماز نیز صلوات بر محمد و آل محمد، داخل شدن در همه خوبی ها و خارج شدن از همه بدی ها را از خدای متعال مسالت کردند.

مردم نمازگزار در میانه این قنوت با برکت که ۹ بار در نماز عید سعید فطر قرائت می شود، همه خواسته های بندگان صالح را از خداوند متعال مسالت کردند و از همه بدی هایی که بندگان مخلص خدا از آنان دوری می جویند، برائت جستند.

پیش از برپایی آیین نماز عید سعید فطر نیز مردم آذربایجان غربی با اهدای زکات فطریه به نیازمندان و نهادهای مسوول در این حوزه به ویژه پایگاه های مستقر در اطراف محل های برپایی نماز عید، این فریضه را نیز به جای آوردند تا مکملی بر یک ماه روزه داری و نماز عید سعید فطر باشد.

بازار ارسال پیام های تبریک از طریق پیام کوتاه و شبکه های مجازی نیز طی روز عید سعید فطر داغ بود و آلارم های دریافت پیامک و پیام تبریک از طریق شبکه های مجازی همواره در گوشی ها به صدا در می آمد.

در پایان مراسم امسال و برگزاری نماز، دعای همه مردم این بود که این عید فطر، آخرین عید رمضان آنان نباشد و دوباره در سال آینده، مردم برکت ماه مبارک رمضان را درک کنند.

البته در برخی از شهرهای آذربایجان غربی به ویژه مناطق کردنشین جنوب استان، دیروز عید سعید فطر اعلام شده بود و مراسم ویژه این عید سعید، دیروز در برخی شهرها برگزار شد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.