×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
استاندار آذربایجان غربی: حال امروز دریاچه ارومیه نشانگر فرار از مسوولیت‌ها است

استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به گزارش‌های ارائه شده از سوی دستگاه‌های اجرایی، گفت: حال امروز دریاچه ارومیه نشانگر فرار از مسوولیت‌ها است.

محمد صادق معتمدیان  در جلسه بررسی روند اجرای طرح‌های وزارت نیرو برای احیای دریاچه ارومیه با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم عزم جدی برای احیای این دریاچه دارد، اظهار کرد: نگاه دولت به احیای دریاچه یک نگاه تخصصی و عملیاتی است که در این راستا از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی در حفظ منابع آبی وارد عمل شوند، افزود: برخورد جدی با چاه‌های غیرمجاز باید در دستور کار باشد تا منابع آبی توسط سودجویان به غارت نرود ضمن اینکه دستگاه‌های اجرایی نیز گزارش عملکرد خود در بحث احیای دریاچه را باید ارائه دهند تا مورد ارزیابی قرار گیرد.

رییس حوضه آبریز رودخانه ارس نیز در این جلسه با تکذیب آمار منتشر شده در فضای مجازی گفت: هم اکنون در بیش از ۳۰ درصد وسعت دریاچه ارومیه آب موجود است و میزان آن به یک هزار و ۳۲۲ کیلومتر مربع رسیده است.

احمد قندهاری افزود: احیای دریاچه نیازمند تلاش همگانی و ترسیمی دقیق از وضعیت موجود است که باید در یک فضای بدور از تنش و با یک نگاه تخصصی مسیر خود را طی کند.

استاندار آذربایجان غربی: حال امروز دریاچه ارومیه نشانگر فرار از مسوولیت‌ها است

وی با بیان اینکه توسعه اراضی کشاورزی و به تبع آن حفرچاه‌های غیر مجاز نقش بسزایی در کاهش منابع آبی به خصوص در حوضه آبریز دریاچه ارومیه داشته است، اضافه کرد: با وجود بحران خشک شدن دریاچه ارومیه و فعالیت ستاد احیا در دوره گذشته، نه تنها توسعه اراضی کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه متوقف نشد بلکه افزایش یافت و امروز به ۵۲۶ هزار هکتار رسیده است.

رییس حوضه آبریز رودخانه ارس با تاکید بر اینکه برخورد با چاه‌ها غیرمجاز یک عزم جدی می‌طلبد، ادامه داد: حوضه آبریز دریاچه ارومیه یک منطقه منحصر به فرد است که می‌توان موارد خاص قانونی را در آن لحاظ کرد.

وی با اشاره به افزایش ۲ برابری مصرف آب پس از توسعه اراضی کشاورزی در مقایسه با بلند مدت، گفت: متاسفانه هم اکنون افزایش باغات در ارضی شیب‌دار را نیز شاهد هستیم حال آنکه معتقدیم توسعه اراضی کشاورزی همانند یک زخم کاری در حال خون ریزی است که فورا باید متوقف شود.

قندهاری آسیب شناسی اقدامات انجام شده، بازساماندهی، تعیین سهم و نقش دستگاه‌های اجرایی با هدف احیای دریاچه ارومیه را ضروری دانست.

وی همچنین کاهش ۴۰ درصدی آب کشاورزی در حوضه آبریز، تامین آب از منابع جدید، تسهیل و افزایش آب ورودی به پیکره دریاچه ارومیه و آغاز اقدامات مطالعه‌ای و نرم افزاری را از مهمترین رویکرد وزارت نیرو در قبال احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد.

به گزارش ایرنا در این جلسه مساحت حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۵۱ هزار و ۷۶۲ کیلومتر مربع اعلام شد که حدود ۵.۶ میلیون نفر ساکن آن هستند.

آخرین تراز ثبت شده برای نگین آبی آذربایجان‌ نیز یک هزار و ۲۷۰ متر و ۳۷ سانتی‌متر اعلام شده که با تراز اکولوژیک آن حدود چهار متر فاصله دارد.

پس از واگذاری دبیری کارگروه ملی احیای دریاچه ارومیه به استاندار آذربایجان‌غربی، روند رسیدگی به احیای دریاچه ارومیه شتاب بیشتری گرفته که مورد استقابل کارشناسان و متخصصان این حوزه در جلسه مشترک معمتدیان با اساتید دانشگاهی و دیگر متولیان امور مرتبط با دریاچه از جمله کشاورزیف منابع آب و… و. قرار گرفت.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.