نماینده مردم آذربایجان غربی درمجلس خبرگان رهبری گفت: قیام خونین ۱۵ خرداد عزت ایرانی را احیا و راه پیروزی را تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ ترسیم کرد.
آیت الله عسگر دیرباز افزود: روز ۱۵ خرداد در تقویم ایران اسلامی روایتگر مبارزه بی امان معمار کبیر انقلاب برای حفظ کرامت ایران و ایرانی و پاسداشت منزلت او برای همیشه تاریخ است.
وی به سخنرانی آتشین امام راحل در اعتراض به لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی اشاره کرد و ادامه داد: امام راحل به این لایحه که به آمریکایی اعتبار می داد و منزلت و کرامت ایرانی را لگد مال می کرد، معترض شده و قبول آن را ننگ دانست و اجازه نداد حرمت ایرانی به دست بیگانه شکسته شود.
وی اضافه کرد: سخنرانی آتشین امام راحل در اعتراض به این لایحه حمله نیروهای مسلح رژیم طاغوت به مدرسه فیضیه قم و دستگیری وتبعید ایشان خشم ملت ایران را برانگیخت.
نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: به دنبال آن رژیم طاغوت برای ساکت کردن مردم در شهرهایی چون قم و ورامین و دیگر شهرها دست به قتل عام زد چنانکه امام راحل این روز را برای همیشه عزای عمومی اعلام کرد.
آیتالله دیرباز با بیان اینکه قیام۱۵ خرداد نقطه عطفی در تاریخ مبارزات ملت ایران برعلیه استبداد است، گفت: در دورهای که مبارزه با طاغوت تنها با اسلحه ممکن بود، معمار کبیر انقلاب با اتکا به مردم به مبارزه پرداخت.
وی افزود: درقیام ۱۵ خرداد جرقه اولیه انقلاب اسلامی زده شد و این قیام ذهن های خفته وآنها را که در خواب غفلت فرو رفته بودند بیدار کرده ودر مسیر مبارزه قرار داد و راهی ترسیم کرد که انتهایش به بهمن ۱۳۵۷ ختم می شد.
بازخوانی قیام ۱۵ خرداد ضرورتی اجتناب ناپذیر
وی بر بازخوانی ابعاد مختلف این قیام تاکید کرد و افزود: ابعاد مختلف این قیام تاریخی که زمینه ساز پیروزی انقلاب شد به شکل های مختلف برای نسل امروز و جامعه تبیین و در ذهن ها ماندگار شود.
به گزارش سلماس پرس،امام راحل درعصر عاشورای ۱۳ خرداد ۱۳۴۲ در مدرسه فیضیه قم در سخنرانی با لحن شدید حکومت پهلوی را به دستگاه بنی امیه و یزید تشبیه و روابط پشت پرده و هم پیمانی و دوستی پهلوی با اسراییل را افشا کرد و ضمن نصیحت به وی او را به عبرت گرفتن از سرانجام پدرش رضاخان فراخواند.
به دنبال این سخنرانی در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ پس از نیمه شب تعداد زیادی کماندو، چترباز و سرباز گارد مسلح به سلاح های گرم به قم رفتند و خانه امام خمینی (ره) را محاصره و ایشان را در سحرگاه ۱۵ خرداد در خانه خود در قم بازداشت کرده و به تهران بردند و به دنبال بازداشت امام راحل قیام۱۵ خرداد به صورت خودجوش و مردمی در قم، تهران، ورامین، مشهد، شیراز و برخی از شهرهای دیگر شکل گرفت.
امام راحل قیام مردم را مایه رشد آنان، نقطه عطف تاریخ و خمیر مایه نهضت اسلامی دانسته و آن را قیامی قرآنی و اسلامی نامید که شهادت طلبی مردم آن را به وجود آورد.
https://salmaspress.ir/?p=16695